9. évfolyam
A színházba csak az elitek jártak.
Loyola Ignác: ellenreformár volt. (Gondolom az ellenreformáció elindítója volt)
Ki volt Armande Bajard? (Moliére szereleme)
Egy hajó
Ki volt Draskovicsh Mária Eusébia? (Zrínyi felesége)
Első szerelme volt, de nem volt a szerelme.
Hogy kapcsolódik Moliére-hez XIV. Lajos? (Kegyeltje volt, az ő udvarában adta elő több komédiáját)
Abban az időben játszódik a Tartuffe, ő a király.
Mi a kapcsolat Moliére és Plautus között? (Plautus- ókori komédiaszerző, tőle merített ötleteket Moliére)
Szerelme.
Milyen kapcsolat volt Zrínyi és II. Rákóczi György között? (Tőle várta az Erdéllyel való egységesülést)
Erdélyi vajda.
Nagyapja volt.
Hasonlítsd össze Rómeó és Júlia és a Tartuffe szerelmespárjainak sorsát!
Egy szó, mint száz, Júliáék megszívták, Marianne-ék pedig boldogan éltek.
Sok értelmemező vetélkedik úgy (Sejtésem szerint vélekedik..)
9. évfolyam
- Ki Antinósz?
- Egy nimfa volt. (Antigoné legpimaszabb kérője, aki férf,i szemben a nimfákkal.)
- Pénelopé hogyan próbálja ki, hogy Odüsszeusz valóban rég nem látott férje-e?
- Ágyba vezeti. (Hát, igen. De előtte arra kéri a dajkát, kint ágyazzon nekik, holott ágyuk nem mozdítható!)
- Hová indul Nauszikaá, mikor találkozik Odüsszeusszal?
- Labdázni.
- A haját mosni.
- Standra. (Isteni sugallatra a tengerpartra megy ruhát mosni, igen, közben labdáznak is.)
- Kinek az esküvője van Menelaosznál?
- Thélemachosznak.(Thélemachosz Odüsszeusz fia, ő megy el Meneláoszhosz és ott látja a ceremóniát. Egyébként két nász volt: Meneláosz lánya és fia is éppen akkor tartotta esküvőjét.)
- Milyen női alakokkal találkozunk az Odüsszeiában?
- Kalifa nimfa. (Ez valószínűleg Kalüpszó lenne, így görög mitológia kontra arab mesék)
- Ki Neptunusz?
- Kronoszból és Reából van.
- Fogalmazásból: „…és a varázsló csajjal 5 évig ott van, mindenki el van kényeztetve, utána elzúznak az alvilágba…. és az alvilág után 6 fejű gyík (gondolom ez a szkülla) megeszi Odüsszeusz pár emberét.
…7 évig elvan Kalüpszónál.
Két nagy szörny ölte meg Odüsszusz bajtársait, előtte egy küklopsz is megkóstolta őket, hazatérésekor le kellett mészárolnia a felesége kérőit és meg is tette. (Hát, végül is, dióhéjban…)
- Útja során Kalüpszóval malackodott.
…hogyan járhat át a kérők fején. (Valószínűleg: eszén.)
….Pénelopé éppen kötögetett. (Mint egy igazi nagymama. Az eposz szerint apósa halotti leplét szőtte.)
…mély agóniába süllyedt. (Agónia=haláltusa)
- Jellemezd az aranykort!
- Teljes harmónia az istenek és az emberek között. De kipusztul. (Mi? A harmónia? Az istenek? A világ?)
- Mi a theomachia?
- Az istenek közötti harc. Pl. Uránosz csonkolása
- Mikor Uránoszt megfosztotta a szerszámától…(t.i. Uránoszt Kronosz a harcok során megfosztja férfiasságától)
- Ki Pallasz Athéné?
- Zeusz fejéből Héphaisztosz kalapálta ki. (Egyik mítosz szerint Zeusznak fájt a feje és Héphaisztosz ráütött a kalapácsával, így pattant ki a szűz istennő teljes fegyverzetben.)
10. évfolyam
- Sorolj fel képzőművészeti alkotásokat a felvilágosodás korából!
- Ferenci István: Parasztlány (Majdnem. Pásztorlányka)
- Mi a kapcsolat a Candide és Leibniz között?
- Mindkettő drámai költemény. (Valójában egyik sem. A Candide regény, Leibniz pedig egy filozófus volt, kinek gondolatait a Candide egyik hőse, Panglos mester hangoztatja.)
- Jellemezd Rousseau nevelési nézeteit!
- Rousseau egy mesternél volt inas, ez a mester kemény volt, elszakadt a barátaitól miatta, a magányosságban könyveket olvasott, a könyvtár kölcsönözte a könyveket, a mester ezeket széttépte és a hordta be??? azzal fizetett, egyszóval kemény nevelésben volt része. (Gondoltam volna itt az Emilre, arra, hogy mit gondol a fiúk és lányok neveléséről)
11. évfolyam
- Falanszterben milyen állatok élnek?
- Kidekorált állatok. (Gondolom ez preparált lenne. A, a preparált állatok nem élnek, B, csak néhány haszonállatot (pl. disznó, birka) tartottak meg a tudósok)
- Megjelennek-e antik istenek a Tragédiában?
- Igen. Homérosz. (Tényleg megjelennek, és bár Homéroszról több monda is kering (lsd. homéroszi kérdés), de azt egyik sem fejtegeti, hogy isten lett volna.)
- Ki volt Miltiádész fia?
- Miltiádész Ádám volt és nem volt fia.
- Xerxész. (Kimón)
- Ki az űrbeli színben a három szereplő?
- Ádám, Lucifer és Isten hangja, aki megbocsájt neki.
- Istennel és egymással beszélgetnek. (De kik? Egyébként Isten ebben a színben nem szerepel, de a Föld szelleme igen. Így itt Isten nemigen bocsát meg semmit.)
- Ki akarta megölni Tímárt?
- Kosztinek Zoltán
- Kamiszti Tódor (Krisztyian Tódor)
- Athalie esküvője miért maradt el?
- Mert a férje az esküvő reggelére meghalt. (Majdnem jó, csak nem a vőlegény, hanem Athalie apja volt az.)
- Hogyan küldi el a papot Teréza?
- Kedvesen, szelíden mondja neki, hogy tűnjön el.
- Gyümölcsöt ad neki.
- Durván, agresszívan.
- Gyorsan. (A mindig tuti befutó extra rövidség. De nem mindig jön be! Vitázik vele, majd mikor az be akar menni abba a szobába ahol Tímár van, azt mondja neki, hogy a kendője pestises, így a pap megijed és elmenekül.)
- Hogyan haladt akkoriban Magyarországon egy hajó?
- A rabok eveztek és szeles időben vitorla segítségével. (Állatokra erősített kötelekkel vontatták.)
- Ki Almira?
- A senki szigetén élő Noémi egyik állata: kutya vagy macska. (Végül is mindegy. De egyébként a kutya. A macska: Narcissza)
- Mi jut eszedbe a kettétört kardról?
- Az egyik fejezet címe. A szó motívum: a török birodalom megtörése. (Fogalmam sincs ezt honnan vette. A kettétört kard egyébként szószerkezet és nem szó, valóban egy motívum, de inkább szerelmi zálog Kacsuga és Tímea között vagy a becsületért vívott harcra emlékeztethet.)
Magyar
(Olvasópróba)
9. évf.
- Ki Eteoklész?
- A 4. testvére Antigonénak. (Összesen 4-en voltak testvérek, így Antigonénak csak három testvére lehet!)
- Iszméné miért nem tart Antigonéval?
- Mert fél, hogy Kreon megbünteti és nem mer szembeszállni az elhatalmasodott férfiakkal.
- Hogy van a drámában jelölve a szereplők mozgása?
- Keményen.
- Honnan tudja Teiresziasz, hogy Kreon rosszul dönt?
- Az istenek viselkedéséből. (Jóslatból.)
- Miért nem hisz Kreon a jósnak?
- Azért nem hisz neki, mert…. (Hát igen. A látszatot azért fenntartjuk, mintha tudnánk a választ!)
- Mi történt a sziklasírban?
- A két család szemben áll egymással. (Tiszta Rómeo és Júlia)
- Mit tett Polüdeikész?
- Ő a városa, Théba ellen fordult és testvérével, Eteoklésszel, aki a várossal volt és egymás kardjában haltak meg mindketten. (Hát igen. Kard által vész, ki kardot ragad, de hogy kerülnek egymás kardjába?)
- Mivel indul az Antigoné cselekménye? (Antigoné és Iszméné párbeszédével)
- A cselekmény Antigoné párbeszédével indul. (Az ilyet monológnak hívjuk, a párbeszédhez, ahogy a nevében is szerepel, legalább egy pár, azaz két ember szükséges)
- Hogy akarja először Kreon megölettetni Antigonét?
- Mindenki előtt le akarja lövetni. (Igen. Időszámításunk előtt, nyilván gránátvetővel!)
- Vesd össze az Iliaszt az Odüsszeiát és az Aeneist!
- … Az Aeneisben van cél, a másik két műben is van, de nem olyan fontos. (Hát igen az egyikben csak maga a trójai háború, a másikban pedig végre a hős haza szeretne térni, kérdem: mi ez, ha nem cél?)
- Mi az iambos?
- Gúnyos mű, melyet egy adott embernek írtak, a rossz tulajdonságait cikizték és volt olyan ember is, aki az iamboszok miatt lett öngyilkos.
- Dionüszosz istennő ünnepén énekeltek ilyeneket.
- Mit tudsz Horatiusról?
… az apja paraszt volt
… és magát egy felszabadított rabszolgának mondta.
(Tisztázzuk azt amit ÉN mondtam órán: H. magát egy felszabadított rabszolga leszármazottjaként említi, így az apja volt egykoron rabszolga, és nem paraszt!)
11. évf.
- Mi a forgatókönyv?
- Olyan írás, amelyben minden szereplőnek névre szóló szerepe van, és le van írva mindenki szerepe sorrendben és szóról szóra egy adott műről, mindent leíró összegző írás. (Mindenki rendelkezik egy dologról jelentésmezővel, ebben a tudáskeret az, ami mindenkinek általánosan ugyanazt jelenti. A fk. az egyén számára kialakult jelentés.) (Az emberi leleményesség mi mindenre képes!)
- Miket hazudik Ekdal a vendégségről?
- Bort nem ismert, és ezzel is csak őt járatták le, közben igazuk volt. (Ez szerintem igaz!) Illetve a vendégeket kiosztotta, összeveszett velük, beszólongatott nekik.
(Pl. ő volt a középpontban, mindenkinek megmondta a véleményét, rendkívül ügyesen tájékoztatta a társaságot a borok közötti különbségről, stb. )
- Miben hibázott az öreg Ekdal, amiért letartóztatják?
- Szabálytalanság történt a katonaságnál, öngyilkos akart lenni.
(Tévedésből a kincstár erdejéből vágatott ki fát)
- Honnan van Ekdal frakkja? (Molviktól)
- Walmartól. (Ilyem szereplő nincsen a történetben!)
- Hogy kerül hozzájuk a kacsa? (Verlétől)
- Az öreg Verne adta nekik. (Lehet a Nemo kapitány érdekesebb, mint Ibsen?)
- Mire kérik Ekdalt a vendégségben? (Hogy szavaljon)
- Hogy csináljon róluk képet. (Persze, aki nem olvasta a drámát, a válasz logikus, hiszen E. valóban fényképész volt, ez a Kötelezők rövidenben is benne van. Ellenőriztem!!!)
- Mit tudsz Taine-ről és Bergsonról? (Taine-milliőelmélet, Bergson: objektv és szubjektív idő)
- Taine találta kis az objektív időt, Bergson pedig a szubjektívet.
- Mit tudsz a Bronte nővérekről?
- Nagyszerű angol relativisták. (Először is realisták, másrészt ettől azért egy picit többet tanultunk, de komolyan…)
- Balzac életrajz: … ekkor már idős és káros szenvedélyei miatt (alkohol, dohány, koleszterin) beteg és meghal.
Magyar
(Olvasópróba)
9. évf.
- Ki Eteoklész?
- A 4. testvére Antigonénak. (Összesen 4-en voltak testvérek, így Antigonénak csak három testvére lehet!)
- Iszméné miért nem tart Antigonéval?
- Mert fél, hogy Kreon megbünteti és nem mer szembeszállni az elhatalmasodott férfiakkal.
- Hogy van a drámában jelölve a szereplők mozgása?
- Keményen.
- Honnan tudja Teiresziasz, hogy Kreon rosszul dönt?
- Az istenek viselkedéséből. (Jóslatból.)
- Miért nem hisz Kreon a jósnak?
- Azért nem hisz neki, mert…. (Hát igen. A látszatot azért fenntartjuk, mintha tudnánk a választ!)
- Mi történt a sziklasírban?
- A két család szemben áll egymással. (Tiszta Rómeo és Júlia)
- Mit tett Polüdeikész?
- Ő a városa, Théba ellen fordult és testvérével, Eteoklésszel, aki a várossal volt és egymás kardjában haltak meg mindketten. (Hát igen. Kard által vész, ki kardot ragad, de hogy kerülnek egymás kardjába?)
- Mivel indul az Antigoné cselekménye? (Antigoné és Iszméné párbeszédével)
- A cselekmény Antigoné párbeszédével indul. (Az ilyet monológnak hívjuk, a párbeszédhez, ahogy a nevében is szerepel, legalább egy pár, azaz két ember szükséges)
- Hogy akarja először Kreon megölettetni Antigonét?
- Mindenki előtt le akarja lövetni. (Igen. Időszámításunk előtt, nyilván gránátvetővel!)
- Vesd össze az Iliaszt az Odüsszeiát és az Aeneist!
- … Az Aeneisben van cél, a másik két műben is van, de nem olyan fontos. (Hát igen az egyikben csak maga a trójai háború, a másikban pedig végre a hős haza szeretne térni, kérdem: mi ez, ha nem cél?)
- Mi az iambos?
- Gúnyos mű, melyet egy adott embernek írtak, a rossz tulajdonságait cikizték és volt olyan ember is, aki az iamboszok miatt lett öngyilkos.
- Dionüszosz istennő ünnepén énekeltek ilyeneket.
- Mit tudsz Horatiusról?
… az apja paraszt volt
… és magát egy felszabadított rabszolgának mondta.
(Tisztázzuk azt amit ÉN mondtam órán: H. magát egy felszabadított rabszolga leszármazottjaként említi, így az apja volt egykoron rabszolga, és nem paraszt!)
11. évf.
- Mi a forgatókönyv?
- Olyan írás, amelyben minden szereplőnek névre szóló szerepe van, és le van írva mindenki szerepe sorrendben és szóról szóra egy adott műről, mindent leíró összegző írás. (Mindenki rendelkezik egy dologról jelentésmezővel, ebben a tudáskeret az, ami mindenkinek általánosan ugyanazt jelenti. A fk. az egyén számára kialakult jelentés.) (Az emberi leleményesség mi mindenre képes!)
- Miket hazudik Ekdal a vendégségről?
- Bort nem ismert, és ezzel is csak őt járatták le, közben igazuk volt. (Ez szerintem igaz!) Illetve a vendégeket kiosztotta, összeveszett velük, beszólongatott nekik.
(Pl. ő volt a középpontban, mindenkinek megmondta a véleményét, rendkívül ügyesen tájékoztatta a társaságot a borok közötti különbségről, stb. )
- Miben hibázott az öreg Ekdal, amiért letartóztatják?
- Szabálytalanság történt a katonaságnál, öngyilkos akart lenni.
(Tévedésből a kincstár erdejéből vágatott ki fát)
- Honnan van Ekdal frakkja? (Molviktól)
- Walmartól. (Ilyem szereplő nincsen a történetben!)
- Hogy kerül hozzájuk a kacsa? (Verlétől)
- Az öreg Verne adta nekik. (Lehet a Nemo kapitány érdekesebb, mint Ibsen?)
- Mire kérik Ekdalt a vendégségben? (Hogy szavaljon)
- Hogy csináljon róluk képet. (Persze, aki nem olvasta a drámát, a válasz logikus, hiszen E. valóban fényképész volt, ez a Kötelezők rövidenben is benne van. Ellenőriztem!!!)
- Mit tudsz Taine-ről és Bergsonról? (Taine-milliőelmélet, Bergson: objektv és szubjektív idő)
- Taine találta kis az objektív időt, Bergson pedig a szubjektívet.
- Mit tudsz a Bronte nővérekről?
- Nagyszerű angol relativisták. (Először is realisták, másrészt ettől azért egy picit többet tanultunk, de komolyan…)
- Balzac életrajz: … ekkor már idős és káros szenvedélyei miatt (alkohol, dohány, koleszterin) beteg és meghal.
Újabb Diáxáj!!!!
11. évfolyam
- Jellemezd Csutkás Tanár urat! (Tót atyafiak)
- Az iskolában szokott szipózni, burnózni, mindig azt mondja: élveznek engem.
(Gondolom én: az iskolában tanít, burnótot használ, azt mondja csüngnek rajtam.)
- eléggé elvont személy volt
- Meséld el A gózoni Szűz Mária történetét!
- A nő felmegy a pasijával (szexuális kapcsolatot létesíteni), majd meglát egy másik nőt, akiről azt hiszi, hogy Szűz Mária, de nem. Az a nő, az első nő, aki a pénzeket összeszedte, annak a pasijának volt a felesége, akit a pasi tulajdonképpen megcsalt. (Jelezzen, aki érti!)
- Meséld el a kis csizmák történetét!
- … elviszi egy cipőboltba. (max. suszterhez, cipészhez..)
- csináltatott neki csizmát, illetve nem is kellett, mert pont volt egy raktáron.
- Hol jelenik meg a selyemviganó?
- a Nosztyban egy vigadó.
- a Különös házasságban szerepel, ide térnek be a főhősök és itt történik a házasság.
(Egyébként A jó palócokban és ez egy ruhadarab)
- Kik mondták, milyen körülmények között?
„- Látnád az enyimnek a termetét, olyan ,mint a szarvasé.
- Akár a hajlékony nádszál, olyan az enyimé.
- Hát még a szép vékony bajusza… A legszebb bajusz az egész ármádiában, fölfelé kunkorodó.
- Nem különb az enyimnél.”
- Stromm Adalbert. (Elég romantikus az öreg Stromm, hogy a kedvese bajuszkájáról mesél, egyébként Mari és Vilma beszélgettek)
- Mi a Noszty fiú esete Tót Marival c. regény vége?
- …. és itt kompromittálják egymást. (Ja…. hát nem történt valójában köztük semmi olyan, csak kényelmetlen helyzetbe kerül Mari, hiszen Noszty félmeztelen, Mari pedig hálóingben van korán reggel.)
- Kozsehubával van eljegyeztetve
- Ki Bubenyik?
- a komornyikja Kopereczkynek, egy agyafúrt rafkós szolga.
- Kopereczky zsidó volt, mégis tudott magyarul. (Egy vallást és egy nemzetiséget összekeverni, ejnye!)
- Hogy látja meg Vilmát Malinka? ( Egy kosáron a ház fala mellett felhúzatja magát, Vilma meglátja a tükörben és elájul.)
- Mert egy helyen vannak.
- Ki Péri Judit? (A Jó palócok szereplője)
- Mikszáth 2. felesége.
- Mauks Ilona: Mikszáth felesége, megszöktette, házasodtak, elváltak, majd újra házasodtak és született 3 élő gyerekük is.
- Mi lesz Tót Mihály gyáraival? (Az orvos tanácsára itt, Magyarországon abbahagyja a termelést, mert túl sok ember betegszik le az üzemek miatt.)
- Eladja, mert visszaköltöznek Európába. (Vajon Magyarország hol is van?)
- Jellemezd Tót Marit!
- … kis butus…
- Vér Klára: könnyen adja magát…
- Sorolj fel öt stílusárnyalatot: pl. Tróger
9. évolyam
- Sorolj fel hat prófétát!
- Mahamuk és Habakuk
- Írd le a két vízözöntörténetet!
- battista vízözöntörténet (Ez gondolom a jahvista lenne!)
- Noelnek megparancsolja Isten…
- 40 nap elteltével az Ararát hegyén landolt Noé (Mint Aladin az 1001 éjszaka meséiben, csak Noé nem szőnyeggel!)
- az Ararát folyón keresztül mehetnek hajóval
- Mi a himnusz?
- Óda, örömdal. (Hát a mi himnuszunk kevésbé örömteli!)
- Jézus passiója: … de nem bírta és Sámson segít neki. (Amúgy Simon, főleg mert Sámson Ószövetségi)
- Hol jelenik meg: sóbálvánnyá válik kifejezés? (Lót felesége vált sóbálvánnyá, mikor a tiltás ellenére visszanézett égő városukra – Szodoma, Gomorra)
- volt egy biszexuális hely, falu, és egy család elköltözött, de nem lett volna szabad visszanéznie, de visszanézett és sóbálvány lett. (Csak a kulcsszavak hiányoznak, melyek a tárgyi tudást tükröznék)
- Mit tudsz a Sínai hegyről? (Mózes itt kapta Istentől a tízparancsolatot)
- ide húzta fel Krisztus a keresztet.
- Ide jött fel Mózes megírni a tízparancsolatot. (nyilván az ihlet csak itt jön)
- Elohimista teremtéstörténet: Ádám mellé (oldalborda nélkül) megteremti Évát Isten.
(Mi szegény nők, ezek szerint nincs oldalbordánk, persze igaz, valaki kiveteti, ha a divat úgy kívánja…)
- Passió: szenvedés, teljes halált jelent (szenvedésteljes halál- nem mindegy!)
- Írd le Mózes történetét!
- Az anya mikor megszületett azért, hogy ne öljék meg egy mózeskosarat készített….
(Elég fejlett csecsemő, azonnal kosarat készít. Ugye néha egy-egy vessző vagy egy alany is milyen fontos lehet?)
- Mózes egy kis kosárban érkezett Egyiptomba.
10. évfolyam
- Milyen antik istenek jelennek meg az Anyeginban?
- az Odüsszeiát említi. (Odüsszeusz valóban nagy hérosz volt, de hogy isten lett volna?)
- Tatjana álma: azt álmodta, hogy átkel egy patakon, sétál az erdőben, lefagy a lába és egy medve elviszi Anyegin házához és azt mondja neki a medve, hogy itt biztonságban lesz.
- Hogyan köthető Puskinhoz Carszkoje Szelo: (ez egy orosz település)
- ő egy szőke hajú ember, aki megöli Puskint
- Natalja Goncsarovna: (felesége) hasonlóan Puskinhoz, nála is megjelenik a felesleges ember személye
Diáxáj
10. és 11.évfolyam
- Elemezd az Értekezés a tudományokról és a művészetetkről című művet!
- Tudományokról és művészetekről beszél. (A terjengősség valóban hiba, de ez!)
- Mutasd be tömören a Faustot!.
- Faust életét kíséri végig az író, éveken keresztül, még el nem hagyja (Ez nem teljesen világos, hogy ki, kit, hol, miért?)
- Goethe írta (Ez valóban tömör lett)
- Mutasd be tömören a Robinson Crusoe-t!
- Defoe egy hasonló módon járt ismerősén alapozta történetét. (Hát egy ismerőssel sok mindent lehet alapozni. Egyébként egy Selkirk nevezetű tengerésszel valóban megtörténtek hasonló események, de az túlzás, hogy ismerősök lettek volna)
- Mi a kapcsolat Candide című mű és Leibnitz között? Leibnitz filozófiai tanai Pangloss mester – Candide tanára – eszméiben öltenek testet
- A Leibnitz volt az előzménye.
- Ebből merített az író ichletet
- Itt volt Candide birtoka.
- …éli az elkövetkező egy-néhány évét (Ami amúgy 28! volt!)
- Bessenyei: ő robbantotta ki 1792-ben a magyar felvilágosodást. (Még jó, hogy akkoriban az atom még nem volt ismert)
- Batsányi Orczy Ignác udvarában szolgált. (Amúgy Orczy Lőrinc és szerintem a házban oktatott inkább, mint az udvaron.)
- Batsányi a tiszai Tapolcán született. (Nézem, nézem, de nem látom a Tisza-mentén Tapolcát. Á, megvan a Balaton lesz az!)
- Ő fordította le Napóleon kikiáltványát. (kiáltvány) (Bár tudtommal nem volt tolmács. Pláne nem Magyarországon. Pláne nem Napóeon mellett.)
8.
- Zrínyi egy Achleto Cristo, azaz Krisztus katonája. (Athleta Christi) (Gondolom ez a Szigeti veszedelm Alecto és Monte Christo kontaminációja, összerántása)
- A török szultán Harsányban van. (Én ugyan nem vagyok történész, de nem gondolom, |