„La mente di Leonardo”
Hirdeti a firenzei kiállítás szlogenje, amit nálunk „Az igazi Da Vinci” néven nézhetnek meg az érdeklődők.
A 2007. augusztus 16-án megnyílt debreceni tárlat a nagy érdeklődésre való tekintettel egészen december 2-ig várja a látogatókat.
Néhány szó a kiállított tárgyakról: Első sorban da Vinci tudós és anatómus létét boncolgatják.
Eredeti, a művész által készített festményeket, tárgyakat azonban nem láthatunk. Néhány vázlata, rajza azonban érkezett hozzánk, melyeket egyesével üveglap alatt ki is állítottak.
2 emeleten helyezkedik el a kiállítás, az elsőn láthatjuk a híres Kolosszus öntőformájának másolatát, da Vinci elképzelését a repülésről, a milánói dóm alapjait, és e mellé még egy félbe szelt műanyag-modellt is láthatunk. Sokak tévedésben vannak da Vinci kapcsán, hiszen úgy tartják, hogy csak egy festő volt, holott ez nem teljesen így van. Da Vinci munkássága rengetegben segítették az orvostudomány fejlődését (pl.: Ő ábrázolta először a magzatot az anyaméhben), korát megelőző találmányok álmodott meg (búvárruha, repülőgép, ejtőernyő, tank), elképesztő szobrász és nagy gondolkodó, egyszóval polihisztor. (Mekk Elek féle 1000mesterJ) A második emeleten da Vinci lovas vázlatait tekinthetjük meg két vetítés kíséretében. Az egyik arról szól, hogyan is képzelte el a művész a hatalmas bronz szobor (Kolosszusról van szó) kiöntését, a másik pedig Leonardo monumentális csataképe, amely úgy emelkedik ki a többi Firenzéből származó reneszánsz kori festmény dömpingből, hogy ezt a képet valójában senki sem láthatta.( a fal új alapozásával kísérletezett, elrontotta, lemállott a falról, a maradékot meg leverték, csak korabeli rézkarc másolatokból ismerhetjük )
A tárlatvezetőnk elmondta, hogy valójában ezek a rajzok, amik a tárlaton bemutatásra kerülnek mind egy bizonyos mű, a hatalmas Kolosszus megalkotása miatt jöttek létre. Ilyen vázlatokkal próbálta tökéletesíteni a hatalmas szobrot.
Da Vinci így írt még anno a szoborral kapcsolat kudarcáról: „Ha még én sem tudtam megcsinálni…”
Ez a lovas szobor a reneszánsz egyik legnagyobb, és legmerészebb művészeti alkotása. Illetve… Csak lett volna, ha valaha elkészül. Ilyen méretű munkát még soha senki nem kísérelt meg akkoriban. A ló elérte volna a 7 méter 20 cm-es magasságot, és 70 tonna bronzra lett volna szükség. Ezek a tényezők voltak azok, amik rávezették Leonardot az indirekt öntés módszerének a feltalálására. 1482 és 1499 között dolgozott a művész a vakmerő terven, erről számos feljegyzés, és vázlat is árulkodik (mint fent említettem). De Vinci terve 1494-ben semmisült meg, amikor a francia csapatok megrohamozták Itáliát. Ludovico il Moro (akinek a szobor készült volna) arra kényszerült, hogy a szobor kiöntésére szánt bronzból ágyúkat készíttessen. A hosszú várakozás sem hozott sikert, ekkor ugyanis XII. Lajos elfoglalta Itáliát, véget vetve ezzel a Sforzák uralkodásának. Leonardo terve1499-ben végképp meghiúsult. Az agyagkolosszus azonban elkészült, mint a többi öntőforma is, és ennek évekig csodájára jártak a milánóiak, de ezt számszeríjlövésekkel zúzták darabokra.
Debrecenben - az eddig tragikus véget ért szobor után- végre felépítették egy különleges üveggyapot anyagból. Az óriási látványosságért „Az igazi Da Vinci” című kiállítás kurátorának lehetünk hálásak, név szerint Paolo Galluzzinak, főleg szakmai útmutatásáért. A szobrot firenzei és padovai szakemberek állították össze, és most is szabadon, és ingyenesen megnézhető a kiállítás előtti téren.
Mindenkinek ajánlom ezt a kiállítást. Bár a jegyárak borsosak, és bejutni sem valami egyszerű, de tényleg megéri, mivel hihetetlen, hogy egy reneszánszkori ember ennyi mindenhez értett, és segítette a tudomány sok-sok ágának a fejlődését. Egy igazán érdekes szombati program. Szó mi szó, mindent összevetve ajánlom mindenkinek. Egyszer az életben jön Magyarországra Da Vinci eszmei hagyatéka, és azért érdemes szemügyre venni mindenkinek.
^^Maya
|